EverbikeEverbikeEverbikeEverbike
  • Home
  • Concept
  • Team
  • Activiteiten
    • All-in MTB tochten
    • MTB groepsarrangement
    • Workshops
    • Op maat
    • Fiets wijs!
    • Aansprakelijkheid
  • Gastenboek
  • Accommodatie
  • Contact

Sram zet vanaf nu helemaal in op de 1x versnellingsgroepen. De nieuwe X01 en XX1 Eagle hebben nu twaalf versnellingen achteraan, met maar liefst 50 tanden op de grootste krans. Zo krijg je een bijna even ruim bereik als bij een dubbel crankstel, stelt de Amerikaanse fabrikant.

Het belangrijkste kenmerk, naast de overstap van 11 naar 12 kransjes achteraan, is het gigantische tandwiel met 50 tanden. Dat is een verschil van 40 tanden met het kleinste kransje en is 8 tanden groter dan bij de vorige cassette. De nieuwe cassette is in feite gelijk aan de oude 10-42 met die extra grote 50 erbij. De eerste elf kransjes zijn uit één stuk staal gemaakt, dat stevig is uitgefreesd en een beschermende laag kreeg, terwijl de 50 uit aluminium is gemaakt, om het gewicht laag te houden.

Maar volgens Sram is het enorme bereik van die twaalf versnellingen niet het belangrijkste. Nog meer was dat de stillere en sterkere aandrijving. Daarvoor werd het voorblad volledig opnieuw ontworpen. Het nieuwe X-Sync 2 profiel heeft minder hoekige tanden dan de vorige versie. Ze zijn afwisselend klein en groot en hebben de vorm van een geprofileerde haaientand. Dat moet ervoor zorgen dat de ketting nog minder gemakkelijk van het blad kan vallen én dat het tandwiel meer dan vier keer langer meegaat.

Ook de ketting is compleet nieuw. Die is niet alleen smaller (van 5,6 naar 5,25 mm), maar ook stiller, sterker en egaler. Daarvoor werd zelfs een volledig nieuw fabricatieproces opgestart, met nieuw gereedschap en nieuwe machines. De pinnetjes van de ketting steken nu helemaal niet meer uit de ketting, terwijl dat vroeger 0,1 mm was.

De shifter is grotendeels hetzelfde gebleven. Ook de achterderailleur ziet er hetzelfde uit, maar die kreeg wel enkele minder zichtbare upgrades, zoals een extra huls om de bout waarmee je de derailleur aan het frame bevestigt, zodat de derailleur vrijer kan bewegen. Het onderste derailleurwieltje kreeg 14 i.p.v. 12 tandjes (om de extra kettinglengte voor de 50 tandjes plaats te bieden), die bovendien afwisselend breed en dun zijn (om het rijden met een schuine ketting te vergemakkelijken).

Bron: Cycling.be

Leave a Comment

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Recente berichten

  • 5 redenen waarom een hardtail mountainbike perfect is voor beginners
  • Hoe je remschijven kuisen?
  • Review: TOGS duimgreep systeem
  • 3Action Hydration tabs
  • Bike to work op 10 mei

Recente reacties

  • Roel Naessens op Gastenboek
  • Gunter op Gastenboek
  • Filip op Gastenboek
  • BENNY op Gastenboek
  • Fre op Gastenboek

Nieuwsbrief

Schrijf in en blijf op de hoogte van onze acties en evenementen.

  • You may also like

    5 redenen waarom een hardtail mountainbike perfect is voor beginners

    Read now
  • You may also like

    Groot. Groter. 36er

    Read now
  • You may also like

    Maak van je strava rit muziek

    Read now

Everbike playlist

Partners

Nieuwsbrief

Schrijf in en blijf op de hoogte van onze acties en evenementen.
Copyright 2016 - 2018 Everbike | All Rights Reserved | Aansprakelijkheid | info@everbike.be| Privacyverklaring
  • Home
  • Concept
  • Team
  • Activiteiten
    • All-in MTB tochten
    • MTB groepsarrangement
    • Workshops
    • Op maat
    • Fiets wijs!
    • Aansprakelijkheid
  • Gastenboek
  • Accommodatie
  • Contact
Everbike
We gebruiken veilige cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren. Lees meer in onze privacyverklaring.Aanvaarden Lees meer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN